
Nuoriystävällisten toimintatapojen kehittäminen
Osastossa on tarve kehittää toimintatapoja niin, että nuorten on helpompi tulla mukaan ja löytää itselleen sopiva vapaaehtoistehtävä. Nuoret kaipaavat selkeitä tehtäväkuvauksia, tukea alkuvaiheessa ja mahdollisuuksia kokeilla toimintaa ilman sitoutumispainetta. He haluavat myös ymmärtää, mitä vapaaehtoistoiminnasta voi oppia ja saada itselleen – ja kokea, että heidän mukanaolollaan on merkitystä ja arvoa.
Tavoitteena on rakentaa vapaaehtoisen polku, jossa nuori saa tietoa, tukea ja tilaisuuksia osallistua omista lähtökohdistaan käsin – osana yhteistä, kaikkia koskevaa toimintaa. Viestintä tehdään avoimesti ja innostavasti, ja nuoria kutsutaan mukaan konkreettiseen toimintaan. Osastossa nimetään mentori tai työpari, joka ottaa nuoren vastaan ja perehdyttää toimintaan. Lisäksi hyödynnetään oppilaitosyhteistyötä ja mahdollisuuksia opinnollistaa vapaaehtoistoimintaa.
Esimerkkejä onnistuneista käytännöistä
- Osastolla on nimetty vapaaehtoinen tai mentori, joka ottaa nuoren lämpimästi vastaan, perehdyttää toimintaan, vastaa kysymyksiin, esittelee paikat ja tutustuttaa muihin vapaaehtoisiin.
- Vähintään kaksi vapaaehtoistehtävää kuvataan uudelleen nuoria puhuttelevalla tavalla. Kuvauksessa kerrotaan selkeästi, mitä tehtävässä tehdään, mitä siitä voi oppia, kenelle se sopii ja mitä nuori siitä saa (suosituksen opiskelu- tai työpaikkaan, todistuksen, mahdollisesti opintopisteitä ja arvokasta kokemusta sekä tuot iloa ihmisten arkeen). Miten toimintaan voi tulla mukaan: keneen otan yhteyttä tai mihin tulen ja milloin? Voinko tulla kaverin kanssa?
- Viestintä tehdään avoimesti ja innostavasti, ja nuoria kutsutaan mukaan konkreettiseen toimintaan. Osasto ottaa yhteyttä kaikkiin uusiin Oma Punainen Risti -profiilin luoneisiin nuoriin ja esitelee mahdolliset toimintamuodot selkeästi ja ymmärrettävästi yllä kuvatulla tavalla. Nuoret kutsutaan lämpimästi mukaan toimintaan. Mitään erityistä ei tarvita, usein esimerkiksi "Tervetuloa mukaan toimintaan!" ja "Apusi on arvokasta!" riittää.
- Hyödynnetään koulu- ja oppilaitosyhteistyötä tapana saada nuoria mukaan toimintaan. Lisätietoa ja vinkkejä löydät alla olevasta tukimateriaalista.
Esimerkkejä mittareista ja seurannasta
- Seurataan, kuinka moni uusi nuori vapaaehtoinen osallistuu toimintaan ja kuinka moni palaa uudelleen.
- Kerätään palautetta nuorilta perehdytyksestä, viestinnästä ja tehtävien selkeydestä.
- Arvioidaan kehitystä osaston kokouksissa keväällä ja syksyllä.






