
Osastojen viestintä
Työkaluja viestinnän tueksi
Suomen Punaisen Ristin materiaalipankissa jaetaan järjestön viestintäaineistoja sekä hallitaan ja yhtenäistetään niiden ilmettä, sisältöä ja laatua. Rekisteröidy tai kirjaudu materiaalipankkiin tästä. Kun täytät rekisteröitymislomaketta, valitse käyttäjäryhmäksesi Vapaaehtoiset; eri ryhmillä on erilaiset käyttöoikeudet.
Graafisten ohjeiden ja logojen lisäksi materiaalipankissa on ilmeen mukaisia malleja ja työpohjia Punaisen Ristin osastojen, piirien, keskustoimiston ja laitosten viestintätarpeisiin. Lisäksi voit ladata käyttöösi painokelpoisia kuvia Punaisen Ristin kuva-arkistosta. Kuvia voi käyttää maksutta Punaista Ristiä koskevissa yhteyksissä kun kuvaajan nimi ja lähde mainitaan.
Rekisteröitymisen jälkeen voit ladata koneellesi myös graafisen ohjeen ja muita brändiaineistoja.
Materiaalipankkia ylläpitää Suomen Punaisen Ristin viestintäyksikkö.
Lisätietoja aineistoista: aineistot@punainenristi.fi tai 040 637 1699.
Lisätietoja kuvista ja materiaalipankin käytöstä yleensä: pekka.turtiainen@punainenristi.fi tai 040 643 3165.
Miten median kanssa toimitaan?
Paikallinen media on hyvä kanava tuoda esiin osaston tekemää työtä. Mediassa voi tuoda esiin osaston perustyötä ja kertoa vaikkapa tapahtumista. Lisäksi median kautta voi viestiä osaston tarjoamasta avusta esimerkiksi paikallisen kriisitilanteen iskiessä.
Kun lähestyt itse mediaa
- Paikallista mediaa voi lähestyä ottamalla suoraan yhteyttä toimittajaan tai lähettämällä tiedotteen.
- Tarjoa haastateltavaa, joka tietää aiheesta. Esim. ensiapupäivystäjä voi kertoa, millaista apua tarjoamme kesän festareilla.
- Haastatteluun kannattaa valmistautua etukäteen, ja pyytää omat sitaatit vielä luettavaksi ennen julkaisua.
- Älä spekuloi tai kommentoi aiheita, joita et tunne.
- Kun lähetät tiedotteen:
- Kerro aiheesta napakasti (mitä tapahtuu, missä, miksi, ketkä tekevät)
- Muista loppuun yhteystiedot, joilta voi kysyä lisää
- Jos yhteydenoton aihe on paikallinen tapahtuma, ole yhteydessä hyvissä ajoin.
Aiheita paikalliseen mediaan:
- Punaisen Ristin kampanjat: esim. Ystävänpäivänä voi kertoa ystävätoiminnasta tai Rasisminvastaisella viikolla mainostaa tapahtumia ja puhua yhdenvertaisuudesta.
- Osaston tekemä auttamistyö.
- Muista ajankohtaisuus!
Onnettomuus- tai kriisitilanteet
- Onnettomuus- tai kriisitilanteissa vastuu viestinnästä on viranomaisilla.
- Punainen Risti voi kertoa omasta auttamistyöstään, mutta emme lähde kuvailemaan tai analysoimaan tilannetta. Emme myöskään koskaan kerro yksityiskohtaisia tietoja autettavista.
- Valmiustilanteissa haastatteluja voivat antaa ennalta sovitut henkilöt.
Tässä hyödyllisiä materiaaleja sosiaalisen median käytön tueksi. Tietoa Somen käyttö osastoissa -koulutuksesta löydät täältä.
Sosiaalisen median pelisäännöt (pdf)
Saavutettavuusohjeita sosiaalisen median julkaisijoille (pdf)
Ohje kritiikin ja vihapuheen kohtaamiseen sosiaalisessa mediassa (pdf)
Tiedätkö, miten viestiä äkillisissä tilanteissa? Näistä materiaaleista saat apua valmiusviestintään.
Viestinnän suunnitteleminen etukäteen tehostaa viestintää ja vähentää ylimääräistä työtä.
Osaston viestintäsuunnitelma kannattaa aina tehdä osaston toimintasuunnitelman rinnalle. Liitteenä olevalla suunnitelmapohjalla voi suunnitella myös yksittäisten kampanjoiden tai tapahtumien viestintää.
Osastoille viestintätukea antavat oman piirin piiritoimiston työntekijät.
Lisäksi voit ottaa yhteyttä keskustoimiston viestintäyksikköön. Viestintäyksikön väki auttaa sinua mielellään. Keskustoimiston yhteystiedot löytyvät täältä.

