Esteettömämpi vapaaehtoistoiminta

Kuva: Leena Koskela / Suomen Punainen Risti
Esteettömyydessä ja saavutettavuudessa on kyse ihmisten moninaisuuden huomioimisesta. Tämä koskee niin rakennettua ympäristöä kuin esimerkiksi palveluja, viestintää ja asenteita.
Esteettömyys ja saavutettavuus muodostavat kokonaisuuden, joka takaa yhdenvertaiset osallistumismahdollisuudet kaikille. Esteettömyys/saavutettavuus tulee huomioida kaikessa toiminnassamme, koska meitä velvoittaa niin Punaisen Ristin periaatteemme kuin yhdenvertaisuuslaki.
Miten järjestän esteettömämmän tapahtuman?
Toimivatko julkiset liikenneyhteydet?
- Onko julkisen liikenteen pysäkki lähellä?
- Ovatko pysäköintipaikat lähellä? Onko myös esteettömiä pysäköintipaikkoja?
- Onko saattoliikenteen pysähtymismahdollisuus esteettömän sisäänkäynnin läheisyydessä?
- Ovatko kulkuväylät tasaisia ja leveitä?
- Ovatko opasteet selkeitä?
- Onko sisäänkäynti katettu, valaistu ja helposti havaittavissa? Jos pääsisäänkäynti ei ole esteetön, onko reitti esteettömälle sisäänkäynnille opastettu?
- Pääseekö ilman tasoeroja? Tai onko luiska, millainen luiska? hissi? (kynnysten korkeus enintään 2 cm, luiskan kaltevuus enintään 8 % eli 1:12,5 / esimerkiksi 50 cm:n tasoerossa tarvitaan n. 6 metriä pitkä luiska)
- Auditorio/seminaaritila: pääseekö penkkiriveille? Missä on pyörätuolipaikat? Pääseekö ”puhujan korokkeelle” esteettömästi?
- Onko tapahtumapaikalla esteetön wc? Onko sen sijainti opastettu?
- Ovatko oheistilat, kuten kahvila ja ryhmätyötilat esteettömiä?
- Onko valaistus riittävä ja häikäisemätön?
- Ovatko ovet on helppoja avata? Onko vapaa kulkuaukko vähintään 900 mm? Kynnys enintään 20 mm?
- Onko tilassa toimiva induktiosilmukka? Onko se merkitty induktiosilmukan tunnuksella?
- Onko tilan ilmanvaihto hyvä?
- Onko tilassa vältetty voimakkaasti tuoksuvia materiaaleja?
- Onko tapahtuma hajusteeton?
- Onko kirjoitus-/viittomakielen tulkkaus järjestetty? Tarvitaanko muuta tulkkausta?
- Onko tulkkeja varten järjestetty tilat ja välineet? (kysy toiveet etukäteen)
- Voivatko tulkit ja osallistujat saada esitysmateriaalin tarvittaessa etukäteen
- Käytetäänkö tilaisuudessa mikrofonia (sekä puhujat että yleisö)?
- Puhuuko luennoitsija/kouluttaja hitaasti, jotta tulkit pysyvät perässä?
- Onko esitysmateriaali selkeää (erottuuko teksti, kirjainkoko/tummuuskontrasti)?
- Onko luennoitsija/kouluttaja valmistautunut kuvailemaan visuaalista materiaalia, kuten kuvia ja videoita?
- Jos näytetään videoita, onko niissä kielensisäinen tekstitys?
- Onko jaettava materiaali saavutettavaa (pistekirjoitus, selkoteksti jne.?)
- Onko tapahtumaa mainostettaessa kerrottu mahdollisimman tarkasti sijainti ja paikan esteettömyys sekä tulkkaus- ym. järjestelyt?
- Onko tapahtumasta tiedotettu eri kanavien kautta? Ovatko kanavat saavutettavia?
- Onko ilmoittautuminen mahdollista tehdä myös sähköpostitse ja puhelimitse, ei vain verkko-lomakkeella?
- Onko lisätietojen antajan yhteystiedot kerrottu?
- Kysytäänkö ilmoittautumisen yhteydessä avuntarpeesta, apuvälineistä ja allergioista?
- Tapahtuman jälkeen: missä materiaalit ovat saatavilla, ovatko saavutettavassa muodossa?
- Onko palautetta mahdollista antaa eri kanavien kautta?
- Suhtautuvatko järjestäjät myönteisesti kaikkiin osallistujiin?
- Suhtautuvatko järjestäjät myönteisesti esteettömyyteen?
- Ovatko järjestäjät valmistautuneet avustamaan ja opastamaan? Onko paikalla yleisavustaja?
- Erottuvatko järjestäjät ja yleisavustajat selkeästi muista osallistujista?
- Pääseekö oma avustaja tapahtumaan maksutta?