Ystävänpäivän viestintä osastoissa

Pysähdymmekö tarpeeksi usein miettimään sitä, miten kohtelemme muita? Huomaammeko yksinäiset ihmiset ympärillämme?
Ystävänpäivänä kutsumme uusia vapaaehtoisia kursseille ja toimintaan, jotta kenenkään ei tarvitsisi olla yksin, ja tietysti haluamme tavoittaa myös niitä, jotka toivovat itselleen ystävää.
Lehtijuttu tai sosiaalisen median julkaisu saattaa tavoittaa juuri hänet, joka voisi ryhtyä vapaaehtoiseksi ystäväksi yksinäisille. Siksi viestintä on oleellinen osa ystävänpäivän kampanjointia!
Lisäksi Ystävänpäivä-tapahtuma tulee listata OMA Punaisen Ristin tapahtumaksi.
Tiedottakaa paikallismedialle osaston Ystävänpäivä-kampanjan tapahtumista
Paikallismediaa kiinnostaa paikalliset tapahtumat ja ihmiset. Kutsukaa paikallismedia ystävänpäivän tapahtumaanne. Kertokaa, että alueellanne etsitään lisää vapaaehtoisia ystäviä.
Vuoden 2026 tiedotepohjan paikalliseen tiedottamiseen löydätte tammikuun lopussa 2026 materiaalipankista. Tehkää tiedotepohjasta osastollenne sopiva muokkaamalla tiedotepohjassa punaisella merkittyjä osioita.
Tiedote kannattaa lähettää paikallismedioiden toimituksille hyvissä ajoin, noin viikkoa ennen ystävänpäivää ja ystävänpäivän tapahtumaa.
Ystävätoiminnan vapaaehtoiset ovat myös mielenkiintoisia haastateltavia niin suurille kuin pienille toimituksille. Jos mahdollista, etsikää sopivia haastateltavia osastostanne ja tarjotkaa haastateltavia medialle etukäteen!
Hyviä haastateltavia ovat yleensä ystävätoiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset (esim. ensikertalaiset, erityisen nuoret tai hyvin iäkkäät tai muuten erityisen aktiiviset konkarit) ja erityisesti ystäväparit. Tavoitteena on positiivisten tarinoiden kautta tehdä ystävätoimintaa tutummaksi ja saada uusia ihmisiä mukaan ystävätoimintaan.
Kertokaa ystävänpäivän tempauksestanne osaston somessa
Alla muutama vinkki ystävänpäivän someviestintään. Käyttäkää somessa hyödyksi aineistopankista löytyviä kuvia ja jakokuvia.
Viestinnässä voitte hyödyntää myös kampanjasivuja.
Ennen ystävänpäivää:
- Kertokaa ystävänpäivän tapahtumastanne somekanavissanne ja pyytäkää ihmisiä jakamaan tietoa eteenpäin.
- Kertokaa tapahtumasta myös esimerkiksi erilaisissa Facebook-ryhmissä tai esim. jonkin kaupunginosan, kauppakeskuksen tai kirjaston Facebook-sivulla, jossa tapahtuma pidetään. Näin saatte tapahtumallenne näkyvyyttä.
- Kertokaa yksinäisyydestä. Voitte esim. jakaa Punaisen Ristin somekanavien sisältöä ja käyttää apuna valmiita kampanjamateriaaleja.
Ystävänpäivänä:
- Välittäkää tunnelmia (kuvia, ihmisten kokemuksia) tapahtumasta ja kutsukaa mukaan ystäväkurssille.
- Jakakaa esim. median tekemiä juttuja ystävätoiminnasta.
Ystävänpäivän jälkeen:
- Kiittäkää kaikkia ystävänpäivään osallistuneita .
- Kutsukaa mukaan ystäväkurssille.
Suomen Punaisen Ristin sosiaalisen median kanavissa tullaan kampanjaviikolla jakamaan paljon yksinäisyyteen ja ystävätoimintaan liittyvää tuoretta sisältöä kuten artikkeleita, kuvia ja videoita. Seuratkaa kanavia, jakakaa sisältöä ja pyytäkää muitakin välittämään viestiä eteenpäin!
Suomen Punainen Risti Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja Threadsissa.
Videot ja kuvat ovat tehokkaita viestinnän keinoja sosiaalisessa mediassa. Someen sopivia videoita, jakokuvia, somekansikuvia jne. löydät Suomen Punaisen Ristin materiaalipankista, josta ne ovat ladattavissa omalle koneelle ja vapaasti käytettävissä sosiaalisen median kanavissanne. Materiaalipankista löytyy myös ystävätoimintaan liittyviä kuvituskuvia, joita voitte käyttää kampanjaan liittyvässä viestinnässänne.
Ystävänpäivä-kampanjan lippuviirit osaston tapahtumiin voi tilata kirjautumalla Punaisen Ristin verkkokauppaan.
Aineistopankin Ystävänpäivä 2026 -kansion alakansioista löydät erilaiset kampanjamateriaalit, linkit Canvan tapahtumailmoituspohjiin sekä osastodioista ohjeet tapahtumien järjestämiseen. Linkki pääkansioon: Suomen Punaisen Ristin materiaalipankki - Ystävänpäivä 2026
Tsemppiä viestintään!
