
Ystävänä verkossa
Punaisen Ristin ystävänä voit toimia myös verkon välityksellä.
Yksinäisyyttä voi kokea kuka tahansa ikään, sukupuoleen tai kulttuuritaustaan katsomatta. Yksinäisyyttä voi aiheuttaa esimerkiksi muuttunut elämäntilanne ja välimatka läheisiin. Myös mielenterveyden haasteet, erilaiset toimintakyvyn rajoitteet tai vaikkapa sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä jännittäminen haastavat uusien ihmissuhteiden solmimista ja ylläpitämistä. Punaisen Ristin verkkoystävätoiminnan kautta yhdistämme koulutuksen käyneen vapaaehtoisen ja yksinäisyyttä kokevan toisilleen ystäviksi. Ystäväpari käy kahdenkeskisiä, anonyymejä keskusteluja esimerkiksi sähköpostitse tai jonkin pikaviestisovelluksen avulla.
Alta löydät vinkkejä ja ohjeita verkkoystävänä toimimiseen.
Vapaaehtoiseksi verkkoystäväksi pääset, kun suoritat seuraavat koulutukset:
- Ystäväkurssi (3h) joko verkossa tai kasvokkain. Voit etsiä koulutuksia OMA Punaisesta Rististä hakusanalla "Ystäväkurssi". Verkkokoulutuksia järjestetään lähes joka kuukausi. Kun olet saanut kurssimerkinnän, pääset täyttämään verkkoystävän vapaaehtoiskortin OMA Punaisessa Ristissä. Tällöin tietosi siirtyvät suoraan verkkoystävävälitykseen.
- Verkkoauttajana Punaisessa Ristissä. Koulutus antaa valmiuksia verkossa kohtaamiseen. Koulutus suoritetaan itseopiskeluna. Pääset rekisteröitymään koulutukseen tämän linkin kautta. Mikäli sinulla on jo luotu tunnus Kompassi-oppimisympäristöön, voit kirjautua suoraan sisään alustalle.
Sopivan verkkoystävän löytäminen
Käytyäsi ystäväkoulutuksen, pääset täyttämään verkkoystävän profiilikortin. Voit kuvailla itseäsi ja kiinnostuksen kohteitasi sen verran, kuin itsestäsi tuntuu hyvältä. Voit myös ilmoittaa toiveesi verkkoystävän iästä ja sukupuolesta. Ystäväehdotuksia tehdään profiilikorttien sopivuuden perusteella, ja voit kertoa kiinnostuksen kohteistasi melko tarkastikin. Voit päivittää korttia myöhemmin OMA Punaisessa Ristissä.
Saat ehdotuksen verkkoystävästä sähköpostiisi osoitteesta verkkoystava@redcross.fi. Sinulla on oikeus kieltäytyä ehdotuksesta ja odottaa sopivampaa ehdotusta. Kun sekä vapaaehtoinen että asiakas on hyväksynyt ystäväehdotuksen, lähetetään asiakkaan yhteystieto vapaaehtoiselle, joka aloittaa yhteydenpidon.
Huomioithan, että mikäli ystävää pyytänyt on alaikäinen, Punainen Risti on velvollinen selvittämään rikostaustasi. Rikostaustaa ei selvitetä ilman vapaaehtoisen suostumusta. Vapaaehtoisen tulee itse täyttää rikosrekisteriotehakemus ja allekirjoittaa se sähköisesti verkkopankkitunnuksillaan.
Ystävyyden käynnistyminen
Kun aloitat yhteydenpidon ystäväsi kanssa, kannattaa heti ensimmäisessä viestinvaihdossa sopia siitä, kuinka usein olette yhteydessä toisiinne. Yleensä ystäväparit kirjoittelevat 1-2 viikon välein, mutta esimerkiksi pitkiä sähköpostiviestejä suosivat ystäväparit saattavat kirjoitella myös harvemmin. Yhteisten keskusteluaiheiden löytämistä helpottaa varmasti se, että kysyy heti alkuun asiakkaan toiveista ja odotuksista ystävyyden osalta. Lisäksi voi olla hyvä kertoa muutamalla sanalla omasta viestittelytyylistä ja jopa huumorintajusta, sillä viestinnän perustuessa täysin kirjalliseen kommunikaatioon, saattaa syntyä juuri näistä johtuvia väärinymmärryksiä.
Ystävyyden ylläpitäminen
Vapaaehtoisen verkkoystävän tärkein tehtävä on toimia empaattisena verkkoystävänä, joka osaa kuunnella ja kannustaa. Vapaaehtoinen voi kertoa myös omista kokemuksistaan, mutta on tärkeää huolehtia siitä, ettei vapaaehtoinen vahingossa kaada omia huoliaan asiakasystävän kannettavaksi. Vapaaehtoisen ystävän on tärkeää sitoutua tehtävään ja pitää kiinni sovituista viestittelyajoista. MIkäli et pysty vastaamaan sovittuina aikoina, ilmoitathan siitä ystävällesi.
Yksi tyypillinen haaste verkkoystävätoiminnassa on keskustelun hiipuminen tai ystäväsuhteen jääminen pintapuoliseksi. Kannattaa kuitenkin kestää alun epävarmuus, sillä verkossa tutustuminen vie aikansa. Voit myös kysyä rohkeasti ystävältäsi, toivoisiko hän keskustelua jostain tietyistä teemoista tai tuntuuko kirjoittelutahti liian tiheältä. Monilla verkkoystävätoiminnan asiakkailla on jaksamisen haasteita tai erilaisia toimintakyvyn rajoitteita. Niinpä vastaaminen voi kestää sovittua pidempään tai viestit olla lyhytsanaisia. Vapaaehtoisen viestit ovat kuitenkin usein hyvin odotettuja.
Mikäli verkkoystävä ei vastaa, kannattaa häntä lähestyä uudella viestillä ja kysyä, miltä ystävyys hänestä tuntuu. Ystävän tarve on saattanut muuttua esimerkiksi elämäntilanteen muutoksen myötä. Mikäli ystäväsi ei vastaa viesteihin, ole yhteydessä verkkoystävävälitykseen: verkkoystava@redcross.fi
Yhteiset kokemukset yhdistävät
Vaikka yhteyttä pidetään verkon välityksellä, voivat ystäväparit tehdä erilaisia asioita yhdessä. Joskus nimenomaan yhteiset kokemukset syventävät ystävyyttä. Vapaaehtoinen ystävä voi myös olla merkittävässä roolissa rohkaistessaan ja kannustaessaan ystäväänsä uusien kokemusten äärelle. Alla muutama vinkki, mitä ystävän kanssa voi tehdä verkon välityksellä:
- Video- ja äänipuhelujen puhuminen
- Valokuvien jakaminen esim. lemmikeistä, harrastuksista ja luonnosta
- Reseptien vaihtaminen
- Saman kirjan lukeminen ja siitä keskustelu
- Saman elokuvan tai sarjan katsominen ja siitä keskustelu
- Verkkopelien pelaaminen yhdessä
- Verkkoystävien ystävyysaiheista Spotify-soittolistaa voi hyödyntää keskustelemalla suosikkikappaleista ystävän kanssa. Voitte myös ehdottaa uusia kappaleita listalle lähettämällä viestiä välityksen sähköpostiin. Musiikista pitävät ystäväparit voivat myös luoda oman yhteissoittolistan, jonne kumpikin voi lisätä lempikappaleitaan.
- Erityisesti nuorille ystäväpareille suosittelemme Kaveritaitoja-ohjelman hyödyntämistä osana keskusteluja. Kaveritaitoja-ohjelma löytyy myös selkokielellä.
- Yhteisiä keskusteluaiheita hyödynnettäväksi keskusteluissa.
Anonymiteetin säilyttäminen
Vapaaehtoisille suositellaan käyttämään verkkoystävätoiminnassa anonyymejä viestintäsovelluksia ja -alustoja, joista ei selviä koko nimi tai puhelinnumero. Suositus perustuu toiminnan turvallisuuteen, sillä emme voi todentaa ystäväpyynnön jättäneiden henkilöllisyyttä, emmekä myöskään haastattele asiakkaitamme puhelimitse. Vapaaehtoisen on helpompi irrottautua vapaaehtoistehtävästä, kun yhteyttä pidetään anonyymisti ja sellaisen käyttäjätilin / sähköpostin kautta, jota ei käytä muuhun toimintaan. Vaikka toimit anonyymisti ja nimimerkillä, on sinun mahdollista viestiä monin eri tavoin. Alla on kerrottu tarkemmin eri mahdollisuuksista.
Valitse itselle sopiva viestittelymuoto
Kannattaa heti alkuun pohtia, mikä alusta sopii omalle viestintätavalle. Sähköpostitse viestittäessä yhteydenpitoa on helppo rajata ja vastaamiseen voi keskittyä rauhassa. Samaan viestiin on myös mahdollista kirjoittaa paljon asioita. Pikaviestisovelluksia käytettäessä viestintä tapahtuu usein reaaliajassa. Viestit voivat olla lyhyitä ja yhteydenpito muistuttaa enemmän tavallista keskustelua. Pikaviestimillä on myös helpompaa lähettää valokuvia tai puhua vaikkapa ääni- tai videopuheluja. Pikaviestisovelluksia käytettäessä on tärkeää sopia viestittelyajoista. Ystävän kanssa voidaan vaihtaa kuulumisia esimerkiksi kerran viikossa tiettyyn kellonaikaan. Voitte ystäväsi kanssa, yhteisestä sopimuksesta, myös vaihtaa käyttämäänne keskustelualustaa. Monet ystäväparit aloittavat yhteydenpidon sähköpostitse ja siirtyvät myöhemmin johonkin muuhun sovellukseen.
Tavallisimmat viestittelymuodot
Alla on listattuna tavallisimmat viestittelyyn käytetyt sovellukset.
- Anonyymi sähköpostiosoite: Voit luoda uuden sähköpostitilin haluamaasi sähköpostipalveluun. Esimerkkejä maksuttomista sähköpostipalveluista ovat Gmail, Outlook, Tutanota sekä Protonmail. Huomioithan, että vaikka valitsemasi sähköpostiosoite on anonyymi, saattaa sähköpostiohjelma näyttää rekisteröitymisen yhteydessä annetut nimitiedot lähettäjä-kentässä. Voit muokata asetuksia sellaiseksi, ettei nimitietoja näytetä. Jotkut ovat myös rekisteröityneet sähköpostiin nimimerkillä (esim. Maija Meikäläinen). Kannattaa lähettää itselle viestiä uudesta osoitteesta ja varmistaa, etteivät nimitiedot näy lähettäjäkentässä.
- Telegram, Signal ja Kik Messenger: Nämä sovellukset toimivat kuten yleisesti käytössä oleva Whatsapp-sovellus. Ne mahdollistavat kuitenkin oman puhelinnumeron piilottamisen ja toimimisen nimimerkillä. Emme suosittele Whatsappin käyttöä juuri sen vuoksi, että puhelinnumero on aina nähtävillä heille, joiden kanssa viestittelet.
- Discord ja Google Meet: Mikäli yhteydenpidossa halutaan hyödyntää säännöllisesti video- ja äänipuheluja, ovat jotkut ystäväparit käyttäneet myös Discordia ja Google Meetiä.
- Some-tilien käyttö: Jotkut ystäväparit ovat viestitelleet esimerkiksi Instagramin kautta. Vaikka itse käyttäjänimi olisi nimimerkki, on hyvä tiedostaa, että some-tilien kautta jaamme usein paljonkin tietoja itsestämme, sijainnistamme ja lähipiiristämme. Jotkut ovat luoneet viestittelyä varten erillisen some-tilin, joka ei ole linkitetty käyttäjän muihin some-tileihin.
Käytitpä viestittelyyn mitä sovellusta tahansa, suosittelemme, että käytät kirjautumisessa kaksivaiheista tunnistautumista.
Lisää ohjeita voit kysyä tarvittaessa verkkoystävävälityksestä: verkkoystava@redcross.fi
Vapaaehtoisena verkkoystävänä sitoudut toimintaan vähintään 3-6 kuukaudeksi. Vapaaehtoisena voit ainakin alkuvaiheessa joutua kannattelemaan ystäväsuhdetta.Tähän kannattaa varautua ennen kuin sitoutuu verkkoystävätoimintaan, sillä vapaaehtoisen aloitteesta ennenaikaisesti päätetty verkkoystävyys voi olla asiakkaalle raskas kokemus. Mikäli kuittenkin tuntuu siltä, että ystäväsuhde ei anna kummallekaan osapuolelle riittävästi tai tuntuu kuormittavalta, on se mahdollista päättää jo ennen 3-6 kuukauden määräaikaa.
Kun 3-6 kuukautta on kulunut, voitte verkkoystäväsi kanssa pohtia, haluatteko jatkaa yhteydenpitoa. Ystävyys ei siis pääty automaattisesti määräajan jälkeen, eikä verkkoystävyyksille ole määritelty mitään enimmäispituutta (useat ystäväparimme ovatkin jatkaneet yhteydenpitoa vuosien ajan). Kumpikin osapuoli voi päättää ystävyyden ilmoittamalla tästä joko suoraan ystävälleen tai verkkoystävävälitykseen.
Verkkoystävävälittäjät lähettävät kuulumiskyselyjä ystäväpareille 1-2 kertaa vuodessa. Tämä on myös hyvä ajankohta pohtia verkkoystävyyden tilannetta.
Tavallisimpia syitä ystäväsuhteen päättymiseen ovat mm. seuraavat:
- Ystävyys ei ole syventynyt ja ystäväpari kokee, etteivät kiinnostuksen kohteet tai "kemiat" kohtaa.
- Asiakkaan elämäntilanne on muuttunut ja hän ei koe tarvetta verkkoystävyydelle.
- Asiakkaan elämäntilanne on niin kuormittava, ettei hänellä ole voimavaroja verkkoystävyyden ylläpitämiseen.
- Vapaaehtoisen oma elämäntilanne on muuttunut, eikä hänellä ole mahdollisuutta jatkaa verkkoystävänä toimimista.
- Vapaaehtoinen kokee verkkoystävyyden liian kuormittavaksi itselleen.
Päättyipä ystävyytenne mistä syystä tahansa, on aina tärkeää ilmoittaa siitä verkkoystävävälitykseen. Mikäli ystävyyden päättämisestä sopiminen oman ystävän kanssa tuntuu vaikealta, pyydä verkkoystävävälitystä ilmoittamaan päättymisestä ystävällesi. Välitys kysyy samalla sekä sinulta että ystävältäsi halukkuutta aloittaa uusi verkkoystävyys. Välitykseen voit olla yhteydessä sähköpostitse: verkkoystava@redcross.fi. Vastaa myös anonyymiin kyselyyn, jolla kartoitamme syitä verkkoystävyyksien päättymisille.
Verkkoystävänä kuten muussakin ystävätoiminnassa toimiessa on tärkeää pitää kiinni toiminnan pelisäännöistä ja huolehtia omasta hyvinvoinnistaan.
Muista oma rooli vapaaehtoisena verkkoystävänä
Vapaaehtoiset verkkoystävät toimivat tavallisen ihmisen taidoin. Tämä on tärkeää muistaa toimiessasi verkkoystävänä. Kuunteleminen, kannustaminen ja kiinnostuksen osoittaminen ovat vapaaehtoisen keskeisimpiä tehtäviä. Sinun ei tarvitse ratkaista ystäväsi ongelmia ja voit sanoa suoraan, ettet ole ammattiauttaja tai ettet tiedä, kuinka tilanteessa tulisi toimia. Voit kuitenkin kannustaa ystävääsi hakemaan tarvittaessa tukea tilanteeseensa.
Muista rajata ajankäyttöä
Ajasta ja paikasta riippumattomassa ja viestintäsovelluksin toteutettavassa verkkoystävätoiminnassa ajankäytöstä saattaa tulla kuormittava tekijä. Vapaaehtoiselle jää itselleen vastuu määritellä kuinka usein ja kuinka paljon haluaa olla tavoitettavissa. Verkkoystäväparin kannattaakin ensimmäisissä viesteissä sopia, mihin kellonaikaan ja kuinka usein he suurin piirtein toivovat viestittelyn tapahtuvan. Jotkut vapaaehtoiset ovat kokeneet hyväksi keinoksi rajoittaa vapaaehtoistehtävää ottamalla verkkoystävätoimintaan käyttöön sellaisen viestintäsovelluksen, jota eivät muussa elämässään käytä. Kun hälytykset laittaa pois päältä, voi itse rajoittaa sitä, kuinka usein on tavoitettavissa.
Toistaiseksi kokemukset ovat kuitenkin osoittaneet, ettei ajankäyttö ole ollut verkkoystävätoiminnan vapaaehtoisia suuresti kuormittava tekijä.
Voit rajata myös keskusteluaiheita
Monet asiakasystävämme kertovat, että erityisesti arkipäiväisistä kuulumisista keskusteleminen tärkeä osa verkkoystävyyttä. Jotkut keskustelunaiheet saattavat kuitenkin kuormittaa vapaaehtoista. Kuormittavia aiheita voivat olla esimerkiksi ystävän mielenterveyshaasteet tai rankat kokemukset, kuten väkivallan tai muun rikoksen uhriksi joutuminen. Todella vaikeat aiheet kuuluvat ammattilaisen kuunneltaviksi ja kommentoitaviksi ja voit kannustaa ystävääsi hakemaan ammattilaisen apua. Sinulla on myös oikeus päättää kuormittava ystävyys. Verkkoystävävälitys etsii mahdollisuuksien mukaan asiakkaalle uuden verkkoystävän.
Asioissa, joihin vapaaehtoisen on vaikea ottaa kantaa omien arvojen tai Punaisen Ristin periaatteiden mukaisesti, voi vapaaehtoinen keskittyä kuuntelemaan. Hankalia keskustelunaiheita voivat olla esimerkiksi uskonnot, ideologiat, politiikka sekä sota- ja väkivaltauutiset. Vapaaehtoinen voi kannustaa ystäväänsä juttelemaan myös neutraaleista tai hauskoista asioista.
Tukipalvelujen vinkkaaminen omalle ystävälle
Joskus oman verkkoystävän tilanne ja vointi saattaa herättää huolta vapaaehtoisessa. Silloin on tärkeää muistaa, että vapaaehtoinen ystävä toimii tavallisen ihmisen taidoin, kuuntelijana ja kannustajana. Voit vinkata ystävääsi hakemaan tukea myös muista palveluista. Yksinäisyyttä kokeva ystävä voisi hyötyä Punaisen Ristin verkkokohtaamispaikan keskusteluista. Keskustelutukea kaipaavalle nuorelle kannattaa puolestaan vinkata Sekasin-chatin ja Nettiturviksen mahdollisuuksista. Punaisen Ristin sivuilta löytyy myös listaus erilaisista puhelin- ja verkkopalveluista: Etsi auttavia puhelimia - Punainen Risti
Lisämateriaalit vapaaehtoisten tueksi
Itseopiskeluna suoritettava Verkkoauttajana Punaisessa Ristissä -koulutus sisältää paljon käytännön vinkkejä verkossa kohtaamiseen. Alle on koottu suoria linkkejä koulutuksen video-opastuksiin:
- Myötätuntoinen kohtaaminen tekstitse
- Myötätuntoinen kohtaaminen videon välityksellä
- Tunteiden kohtaaminen
- Toivon herättäminen verkkokohtaamisessa
- Roolit ja niiden rajat verkkokohtaamisessa
- Miten toimia haastavissa tilanteissa
Voit myös tutustua Sekasin-päivystäjän oppaaseen. Opas on suunnattu erityisesti nuorten parissa chat-työtä tekeville, mutta monet teemat saattavat nousta esiin myös muun ikäisten kanssa toimittaessa.
Nuorten ystävänä toimivat vapaaehtoiset voivat myös hyötyä Nuoret ja mielenterveys -lisämateriaalista.
Mikäli toimit maahanmuuttaneen ystävänä, voit saada hyödyllisiä vinkkejä Kotoutumisen tukena -itseopiskelukoulutuksesta.
Vertaistuki ja ystävävälitys
Jos sinua mietitiyttää jokin asia verkkoystävyydessä, ole rohkeasti yhteydessä verkkoystävävälitykseen. Tavoitat vapaaehtoiset ystävävälittäjät sähköpostitse osoitteesta verkkoystava@redcross.fi. Voit myös kysyä vinkkiä muilta verkkoystäviltä OMA Punaisen Ristin virtuaaliryhmästä, jonka löydät nimellä "verkkoystävätoiminta".
Verkkovapaaehtoisten koulutukset ja vertaiskeskustelut
Verkkovapaaehtoisina toimiville järjestetään fiiliskeskusteluja, joissa on mahdollista päästä jakamaan kokemuksia ja vapaaehtoisuuden herättämiä tunteita muiden vapaaehtoisten kanssa. Lisäksi joitakin kertoja vuodessa on tarjolla verkkoystävien tukiklinikka, jossa on mahdollisuus kysyä konkreettisia vinkkejä verkkoystävänä toimimiseen. Myös erilaiset koulutukset ja webinaarit kannattaa hyödyntää, mikäli ne sopivat aikatauluihin. Löydät verkkovapaaehtoisten tukikalenterin tämän linkin kautta.
Lisämateriaalit vapaaehtoisten tueksi
Itseopiskeluna suoritettava Verkkoauttajana Punaisessa Ristissä -koulutus sisältää paljon käytännön vinkkejä verkossa kohtaamiseen. Alle on koottu suoria linkkejä koulutuksen video-opastuksiin:
- Myötätuntoinen kohtaaminen tekstitse
- Myötätuntoinen kohtaaminen videon välityksellä
- Tunteiden kohtaaminen
- Toivon herättäminen verkkokohtaamisessa
- Roolit ja niiden rajat verkkokohtaamisessa
- Miten toimia haastavissa tilanteissa
- Itsetuhoisen avunhakijan kohtaaminen
Lisäksi voit hyödyntää Henkisen ensiavun opasta, josta löytyy hyödyllistä perustietoa kriiseistä ja niissä auttamisesta.
Mikäli toimit nuoren ystävänä, voit hyödyntää myös Sekasin-päivystäjän opasta sekä tutustua Nuoret ja mielenterveys -lisämateriaaliin.
Mikäli toimit maahanmuuttaneen ystävänä, voit saada hyödyllisiä vinkkejä Kotoutumisen tukena -itseopiskelukoulutuksesta.